Palmerittet 2015

Det var en solid gjeng fra Blindleia CK som tok turen til Kristiansand for å tråkke seg gjennom Palmerittet i år.

Rittet ble arrangert første gang i 2014 og må vel sies å være relativt hardt om du ønsker å kjøre inn på en god tid.

Jeg var påmeldt i en gruppe som var oppsatt med moderat fart i fjor, men i år valgte jeg pulje 2 som er en rask pulje. Like greit å hoppe i det og bite seg fast som best man kan inntil kroppen melder pass. I tillegg til undertegnede var Tor Kristian, Pål og Per Kristian til start i samme pulje.

Leif Rune Skaar får noen velfortjente forfriskninger

Master kjører oss fra start i Tresse rundt Tangen og bort langs Otra til Oddernesbroa hvor vi kjører opp og fortsetter opp mot Baneheia. Master slipper strengt tatt feltet litt uheldig akkurat i det de første har kommet seg opp i Elvegata og det blir et ekstremt trekkspill i feltet som gjør at vi som ikke ligger helt forrerst må kjempe for kontakt. Jeg kjører det jeg klarer med Per Kristian i ryggen og han går etterhvert forbi og trekker oss opp så vi får kontakt. Inn i Baneheia sykles det så fort at det er med nød og neppe jeg klarer å henge på. Mange svinger som jeg ikke ser utgangen på gjør det også litt krevende. Det holder imidlertid og når vi svinger ned gjennom skauen til Ravnedalen er jeg fremdeles med.

Nesten nede i Ravnedalen faller først Per Kristian mot høyre. Han kaster seg på sykkelen igjen og triller noen få meter før han stuper mot venstre. Hadde tydeligvis ikke kommet helt på sykkelen igjen. Restene av feltet sklir da forbi og vi kommer oss greit gjennom stien rundt Ravnedalen uten mer krøll.

Opp langs RV9 kommer jeg inn i en gruppe på 10-15 personer hvor blant annet Pål også er med, mens Tor Kristian har kommet avgårde i en gruppe lenger foran. Det går fort oppover mot Strai. Vi veksler litt på å ligge i front og jeg kjenner at jeg har en god del å gå på og drar ifra fra front av feltet. Innser vel likevel at det ikke er så mye å hente på det så jeg slakker av litt og venter på resten av gruppa. Uansett blir det 4,5 kilometer med nesten 38 km/t i snitt så det er ikke noe å si på det.

Tor Kristian tråkker oppover Saga, mens Michel må innse at kjedet har røket

Terrengpartiet opp fra Strai går greit og er ikke verre enn at de aller fleste nok tråkker greit gjennom uten å måtte gå av noen steder. Det er god fart oppover og det blir litt strekk i gruppa opp mot den første matstoppen. Vi ligger nå 2-3 stykk litt foran når vi nærmere oss bakkene ned mot Otra. Her er det god vei og farten passerer 70 km/t. Vel nede trilles det et kort stykke langs Otra før man krysser elva på en gangbro og triller de siste meterne bort den beryktede «Sagabakken».

Jeg triller litt rolig de siste meterne og begynner bakken i et rolig og greit tempo. Pål kommer opp og vi tråkker greit oppover sammen. Når bakken går over til grus øker jeg farten litt og merker at jeg drar ifra igjen. Bakken er alt i alt ganske lang (2,6 km), men personlig synes jeg likevel det er enklere enn alle småbakkene siden jeg kan holde en jevn belastning over litt tid.

Morten Arentz-Grastvedt tråkker godt oppover bakken og mot beste BCK resultat

Morten Arentz-Grastvedt tråkker godt oppover bakken

Over toppen går det nedover igjen og etter en stund kommer man til et parti hvor arrangør har bestemt at alle må stige av og gå nedover. Jeg starter i et halvraskt gangtempo og ser for meg at jeg kan bruke dette partiet til litt hvile….helt til jeg hører noen komme «gampende» nedover bak meg og ser at Pål passerer i lett jogg. Jaja…ikke annet å gjøre enn å følge med.

I bunnen kommer man raskt til postveien nedover fra Ålefjær mot Jegersberg, samme trasé som også brukes av Otrarittet. Det går nå i kupert, jevnt stigende, terreng i ca 1 mil. Har man fremdeles krefter igjen er det nok av muligheter til å tømme seg her. Personlig synes jeg dette partiet er det hardeste på turen og det tærer på. Noen raske partier avløses av drøssevis av korte, men bratte bakker. Jeg antar at Pål fremdeles henger med inn på dette partiet, men skjønner etter en stund at han har falt av.

Ved Jegersberg går det raskt gjennom et kort stiparti og i retning Justnes. Bare to mil igjen og terrenget er nå er relativt lett. Over Justnes kjenner jeg tendenser til at det er noe krampe og blir nødt til å tråkke litt roligere. Uansett er det vel ikke sikkert det hadde gått så mye raskere med det som var igjen av krefter. Vi følger veien inn mot Vest-Agder museet som passeres etter en litt kjedelig runde på kryss og tvers på jordet nedenfor. Her ser jeg forøvrig igjen Per Kristian som tydeligvis har fått opp dampen etter fallene på vei inn i Ravnedalen. Deretter går traséen ned på Lund, nedenfor Sør Arena og videre til Marvika. Så over til Bertes hvor syklene må bæres ned en trapp. Men så er det bare innspurten igjen. I iveren kjører jeg selvfølgelig feil her, men heldigvis er det en funksjonær som får ropt til meg slik at jeg snur. Taper nok ikke så mye tid på det, men Per Kristian og endel andre passerer mens jeg er på villspor. Kommer tilbake på sporet og fortsetter ned Kuholmen, bort til Lundsbroa og så spurt rundt Tangen og inn mot målgang i Tresse. Arrangøren gjør heldigvis en god jobb for å holde traséen fri foran Aquarama slik at kollisjoner unngås.

Ikke fritt for at jeg er sliten ved målgang, men jeg er godt fornøyd med tiden og neste år er alt slitet sikkert glemt.

Blindleia CK resultater for Palmerittet 2015. Heidi Lundemoen Thomassen og Ingebjørg Schenk ble begge vinnere av sin klasse!