Grenserittet 2016

Lørdag 06.08.16 var det dags for Grenserittet 2016. Det er et terrengritt som går fra Strømstad til Halden. I år var løypa var ca. 2 km lengre enn tidligere og utgjorde nå ca. 81,5 km. Det var andre gangen jeg deltok på dette morsomme terrengrittet. I tillegg deltok Rolf Sverre «Pelle» Schanke og Andy Buckingham for Blindleia CK.

I år som i fjor tok vi Sandefjord-Strømstad båten over og bodde denne gangen på Thon Hotell i Halden. Vi kjørte først til Fredriksten festning hvor vi hentet startnummeret. Det er målgang der.

Værmeldinga på forhånd var veldig dyster hvor det var meldt regn og lyn i det tidsrommet vi skulle sykle. Gleden var derfor stor da regnværet holdt seg unna da vi stod på startstreken i Strømstad. Jeg var i pulje 7 sammen med bla Ole fra KCK. Ole og jeg er nokså jevne og begge hadde som mål å komme først 🙂 I fjor slo han meg med noen minutter, mens jeg slo han med noen minutter på Birken. Han er bedre enn meg i det tekniske terrenget, mens jeg er kanskje hakket bedre på slettene.

Starten gikk og vi la oss langt fremme i pulja som var på ca. 100 stykker. Grenserittet begynner først med 2 km masterstart før den ordentlige starten begynner. Det gikk derfor nokså rolig frem til startpunktet. Da går vi inn i en bakke og en utforkjøring. Jeg var litt passiv i utforkjøringen og ca 10 syklister fikk en luke på resten. Jeg var bestemt på å kjøre meg opp til dem og etter en ny bakke og noen sletter hadde jeg syklet meg opp til den gjengen. Jeg var den eneste som gjorde det.  Men så gikk det relativ sakte på noen sletter og Ole og en del til kom opp til oss.

Det gikk relativt rolig på noen sletter og jeg la meg foran og dro en periode. Da kjørte vi inn noen fra pulje 6. Så gikk det inn i litt terreng og da fikk Ole og noen ei luke på meg. Men jeg tok de igjen på den neste sletta. Jeg følte meg bra og ble etter hvert bedre i terrengpartiene. I en teknisk bakke med fjell og røtter hvor jeg gikk opp i fjor syklet jeg denne gangen opp.  I en annen bakke falt en syklist og både Ole og jeg fikk så vidt styrt unna. I år var det et nytt terrengparti like før norskegrensa og det var et krevende parti.

sportograf-85171571

Her er det fortsatt tørt i vegbanen 🙂 Trykk på bildene for større format

Etter ca. 50 km dro jeg jeg ifra på en slette og da jeg så bak meg var ikke Ole der. Jeg skulle reise meg for å sykle opp en bakke og da hogg krampa til i venstre lår. Det var veldig overraskende og skuffende da jeg følte jeg hadde gode bein. Inntil da hadde vi hatt perfekte forhold med nokså tørt terreng, men så….åpnet himmelen seg og det bøttet ned. Grusveiene ble raskt fylt med vann. Jeg slet med å se gjennom brillene og tok de av. Men da fikk jeg masse grus i øynene. Da fikk jeg plutselig krampe i det andre låret! Da kom Ole forbi meg og han til meg at det var overraskende at han tok meg igjen.

Da var det så ufyselig forhold at ingen kunne ligge bak hjulet til syklisten foran. Da fikk man grus i øynene. Jeg spurte Ole om han hadde noe vann på flaska som jeg kunne skylde øynene med, men han var tom. Jeg prøvde å se opp mot regnet for å få vekk noe av grusen i øynene, men det var nytteløst.

På dette tidspunktet lå Ole og jeg som nr. 4-5 i pulja og ble syklende sammen mot mål. På en grusslette var det så mye gjørme at vi fikk sleng på bakhjulet og det var vanskelig å sykle. Etter hvert kom det så mye sand og grus i kjedet at jeg fikk problemer med å gire.

sportograf-85199914

Det begynte å bli krevende å sykle 🙂

sportograf-85174275 (2)

Ned noen serpentinsvinger. Ole er bak 🙂

På siste drikkestopp ca. 2 km før mål fikk jeg vann av en funksjonær og helte hele begeret i øynene. Da kunne jeg endelig se litt bedre. Da lå Ole 100 meter foran meg men jeg tok noen magadrag og tok han igjen. På veg opp mot festningen dro han i gang en langspurt. Jeg kunne ikke stå oppe og tråkke pga. krampe, men gav alt det jeg hadde opp mot mål og Ole og jeg kom helt likt over mål!

Familien min hadde tatt turen for å se på og nevøen min på 7 år hadde ventet lenge i målområdet. Det første han sa var: har du falt? Hvorfor brukte du så lang tid, det er jo mange som har kommet i mål.  Og deretter sa han: jeg har kjøpt lego!  Slike ting er viktig for en 7 åring 🙂

sportograf-85224790

Ole og jeg sykler likt over mål!

Anbefaler dette rittet til alle!