FOCC Bånn Gass 2016


 

Frode Mong Skjerli og Marius Trøim før start

Frode Mong Skjerli og Marius Trøim før start

Årets utgave av FOCC Bånn Gass var det 5. i rekken og ble som tidligere et flott arrangement! Det manglet ikke på hverken kaker, pølser eller andre godis i målområdet. Ikke minst en speaker som holder alle informert om løpets utvikling. Men før man kommer så langt som deltaker er det vel det gamle ordtaket om at man må yte før man kan nyte som gjelder 😉

For egen del har jeg kjørt gjennom samme ritt to ganger tidligere og det er ikke fritt for at jeg har slitt med å henge med når det rives og slites i feltet med stadige fartsøkninger. Etter en treningsuke med mange mil og solide doser høydemeter var jeg vel redd for at årets ritt skulle bli likedan. Det var ikke akkurat spurtben som var installert fra hofta og ned.

Samma det – jeg var påmeldt i Fevikbussen med en estimert måltid på 2,15 (snittfart på 34,5 km/t). Det er for sent å bakke ut så det finnes i praksis bare ett valg…trill frem til startstreken og tråkk på så lenge beina holder.

Som bildene viser innbød ikke været til noe kort-kort antrekk, men jeg skal jammen si det ble varme i kroppen når vi kom igang. Et svakt håp om en noenlunde rolig tur opp Strandbakken bak masterbilen var det ikke snakk om. Strava kunne ihvertfall melde om ny pers opp bakken med 27,5 km/t. Forøvrig nesten 20% fortere enn hva rekordjagerne kjørte etterpå.

Over Dømmesmoen er det noen småbakker som forseres i høy hastighet før det går videre mot Roresanden. Farten er noe mer variabel nå og det går litt rykkete i feltet før man slipper seg utfor bakken ned Holteveien. Her går det såpass fort at det bare gjelder å krype sammen for å ta minst mulig vind – og gjøre seg klar til bakken opp mot Bergemoen.
Videre mot Lillesand går det greit i litt medvind. Farten går litt opp og ned og jeg prøver å være oppmerksom slik at jeg får tettet det som oppstår av luker når det rykkes til. Noe som skjer med jevne mellomrom. Ved vending i Lillesand har vi hatt en snitthastighet siden start på 37,5 km/t og jeg synes strengt tatt det går ganske greit. Nesten litt overrasket selv.

Tilbake mot Fevik går det i motvind og det blir desto viktigere å ikke miste feltet. Det tråkkes ganske hardt i mange motbakker, men det koster meg foreløpig ikke allverdens å matche farten. I en liten motbakke før Grimstad går det et lite velt på høyre siden av feltet og deretter på venstre siden som følge av at folk svinger unna. Farten er heldigvis relativt lav så det ser ut til å gå greit.

Morten Arentz-Grastvedt i fint driv

Morten Arentz-Grastvedt i fint driv

Geir Jenssen, Per Åge Franksson og Tor Martin Kristiansen er klare til innsats

Geir Jenssen, Per Åge Franksson og Tor Martin Kristiansen er klare til innsats

Plutselig er vi ved Holteveien og klar for å kjøre den bratte bakken oppover. Bakken er ikke så lang, men bratt nok til at det kjennes i beina. Jeg kjenner at det koster litt mer krefter nå men henger bra med opp bakken. På toppen av bakken får jeg litt mer problemer når jeg skal øke marsjfarten igjen. Rytterne foran meg glir litt ifra og jeg må jobbe for å komme opp i ryggen på gruppa foran. Veien tilbake via Dømmesmoen er lettkjørt så det handler mest om å konsentrere seg og holde farten. Over mot Temsevannet holder feltet godt samlet før det svinges til høyre i retning Birketveit. Farten øker på i motbakken og opp på platået ved Birketveit. Det går fremdeles tålig greit i bakken, men på samme måte som på toppen av Holteveien sliter jeg med temposkiftet på toppen. Denne gangen må jeg bruke mye krefter på å tette luka og når jeg svinger opp mot Feviktoppen er det jamnt over ikke så mye igjen. Burde kanskje kunne bitt tenna sammen og fulgt gruppa opp bakken der, men i praksis resignerer jeg litt og må se at de glir ifra.
Jeg kjører inn et par stykker opp Strandbakken siste gang og setter meg foran for å kjøre på med siste rest. Jeg burde nok delt litt mer på «godene» med å ligge i front for når de glir forbi meg ca midtveis langs Temsevannet er det ganske så tomt med krefter.

Uansett – det er kort vei igjen og jeg kommer til mål noen minutter bak hovedfeltet i gruppa. Fremdeles innenfor estimert kjøretid for Fevikbussen.

Så da gjenstår bare en ting…..kaste seg over pølser og kake.

 

Resultater

Arentz-Grastvedt Morten M30-39 Bånn Gass 01:50:00
Myrvang Marius M20-29 Rekordjagerne 02:01:52
Svendsen Pål Harald M40-49 Rekordjagerne 02:04:59
Østby Bjørn M50-59 Rekordjagerne 02:07:24
Hagen Geir Werner M40-49 Fevikbussen 02:07:45
Skjerli Frode Mong M40-49 Fevikbussen 02:12:01
Birkeland Anders Gustav M50-59 Pepsi Max 02:12:06
Gaustad Annar M40-49 Rekordjagerne 02:23:58
Kristiansen Tor Martin M50-59 Pepsi Max 02:27:29
Larsen Åge M40-49 Pepsi Max 02:27:31
Franksson Per Åge M60-69 Pepsi Max 02:27:31
Geir Jenssen M60-69 Pepsi Max Fullført (*)
Aamot Stian M40-49 Fevikbussen DNF
Schanke Rolf Sverre M50-59 Rekordjagerne DNF

*) Chip var ikke montert

 

Mer informasjon

http://focc.no/

https://www.facebook.com/Fevik-Omegn-Cycle-Club-188672681218645